woensdag 13 april 2011

Chicklits

Met de vakantie die begonnen is en de uitzonderlijk hoge lente-temperaturen, zit ik nog vaker aan het strand. Dus goed leesvoer is een vereiste. De boeken die ik me onlangs heb aangeschaft hier op een rijtje gezet.


klik op de foto voor een vergroting

1 "Fashionista" van Julie Dam. Alexandra is modeverslaggeefster en verslaafd aan schoenen. Ze vertrekt naar Parijs voor een berlangrijke week van het jaar- de week van de 'haute couture'. Vlak voor de start van de Chanel-show botst Alex op een topmodel en beiden gaan midden op de catwalk, in een wirwar van armen  en benen gigantisch onderuit. Alex durft haar hotelkamer niet meer uit. Tot ze een tip krijgt over een nieuwe geheimzinnige, nieuwe modeontwerper die absoluut wenst anoniem te blijven. Alex ruikt een 'scoop' en gaat op pad. In een Parijse nachtclub ontmoet ze Nick Snow, een Amerikaan om in te bijten. Hoewel Nick zich bijzonder opdringerig gedraagt, besluit ze zijn hulp te accepteren. Samen vertekken ze op een wilde jacht door de straten van Parijs. Maar is Nick wel te vertrouwen?
Mijn mening: Dit boek is een aanrader voor alle fashionista's. Julie Dam heeft een vlotte pen en het boek lees je uit in één trek. Het verhaal is eerst eentonig, maar vanaf Nick in het verhaal komt, wordt het een romance. Ook wordt Alex een detective en neemt de mysterieuze ontwerper onder de loep. Ik geef dit boek dan ook 8,5 op 10

2  "Leermoment" van Gemma Townley. De ouders van Jennifer zijn gescheiden. Met haar vader George heeft ze al vijftien jaar geen contact. Hij staat aan  hoofd van Bell, een multinational in consultancy. Het bedrijf van haar moeder Harriet staat daar lijnrecht tegenover: zij leidt een links milieuadviesbureau. Als het uit is met haar vriendje gaat Jennifer tijdelijk aan de slag bij haar moeders firma. Harriet verdenkt Jennifers vader van zwendelpraktijken en stelt voor dat Jennifer undercover gaat bij George' bedrijf door zich in te schrijven voor een MBA-opleiding van Bell. Natuurlijk strekt haar interesse voor MBA aanvankelijk niet verder dan gastdocent Daniel, maar als ze hem met wat marktonderzoekjes helpt, komt er toch wat zakelijk instinct boven! Intussen gaat ze stiekem op onderzoek uit naar de handel en wandel van George, en komt ze heel wat over haar vader te weten. Al snel zit ze tot over haar oren in intriges, waarbij ook haar moeder en zelf Jennifers ex niet buitenspel blijken te staan. Is haar vader wel de kwade genius en wie kan ze nu eigenlijk nog vertrouwen?
Mijn  mening: Ik vind dit een goed geschreven, fris boek. Maar meer zoals er al duizenden zijn. Het is een typische meidenroman. Onder deze "kritiek" wil ik ook even meegeven dat dit boek soms zo hilarisch is dat ik gewoon begon te lachen op het strand en alle mensen me aanstaarden. Ik ben van mening dat dit boek dan ook een 8 op 10 verdient.


klik op de foto voor een vergroting


3 "Aan de andere kant"  van Jane Green. Vicky twonsley heeft alles: ze is redacteur bij een succesvol tijdschrift in Londen, ze is single en ze heeft het helemaal gemaakt. Maar ze zou dit alles zo opgeven voor een compleet ander leven. Amber Winslow heeft alles  wat Vicky zich zou wensen. Met haar man, kinderen en golden retriever woont ze in een groot huis in Connecticut. Maar wanneer ze een artikel leest waarin getrouwde lezeressen wordt gevraagd te ruilen met een glamoureuze, single journaliste in Londen (zie je het al aankomen?), twijfelt ze geen seconde...
Mijn mening:  Dit boek heb ik in twee dagen uitgelezen aan het zwembad. Zo vlug, dus ik moet het wel een héél leuk boek hebben gevonden. Het is eigenlijk een boek voor volwassenen, maar ik lees voor op mijn leeftijd. Het boek zelf is vlot geschreven en aan de schrijfstijl zie je wel dat Jane Green een gevierd journaliste én schrijfster is. Het boek bevat grappige en trieste momenten. Een goeie mix, en dus voor ieder wat wils. Ik geef dit boek dan ook een 9 op 10.

4  "Of Hoe Waarom" van Hanna Bervoets. Ooit werkte Flora voor een tijdschrift, Haar Verhaal, op de zevende verdieping van het gebouw De Uitgever. Nu zit ze thuis, en staan er mensen in haar tuin. Mannen met camera's die foto's en felmpjes maken. Soms gaat Flora even voor het raam staan. Dan kijkt ze naar buiten en zwaait ze naar ze. Al weet ze best wat die mannen van haar willen. Ze willen weten. Dat wat iedereen van haar wil weten, drie dingen maar: Of. Hoe. Waarom. Maar ze vertelt het hun niet, ze vertelt het enkel aan jouw. In dit boek.
Mijn mening: Mijn eerste gedachte bij dit boek was: 'Eindelijk eens een Nederlandse schrijver'. Want ik lees altijd boeken vertaald uit andere talen. Schrijven ze in het buitenland mooiere boeken? Ik weet het niet. Wat denk jij? Het boek heeft veel mee van een tragikomische roman. Een literaire hoogstandje over obsessie van uiterlijke schijn. Verhult veel van de menselijke geheimen. Aan te raden aan echte filosofen. Dit boek verdient dan ook een welverdiende 8 op 10.





klik op de foto voor een vergroting

"Inez en zo" van Esther Waij. Inez is door haar razend rijke echtgenoot aan de dijk gezet. Ze zit letterlijk met de handen in het haar. Weg status, weg geld, weg dolce vita! Ze is 37 en afgedankt voor een jonger model. En dan heeft ze nog een lieftallige dochter om voor te zorgen.
Mijn mening: Ik vind dit gewoonweg een fantastisch boek. Het boek wisselt af tussen depressieve  en scènes die ronduit hilarisch zijn. Het vertelt een herkenbaar verhaal, gedumpt en in de put. Proberend je leven weer op te pakken en terugdenkend aan die mooie momenten met persoon die je zo gekwetst heeft. Dit boek, een van mijn favorieten, krijgt van mij dan ook een 9,5 op 10.

Vind jij deze blog leuk?

Stem dan zeker op AddFashion in The Blogger Contest 2011 van Urban Stiletto! Thanks ♥




Geen opmerkingen:

Een reactie posten